Sunday, February 7, 2010

365 hari sudah berlalu...this one for u mum...






ermmm...how to start, a lil bit sad to start my post today, after arranging all stuff before i'm off for my holiday, all the way from here to here, i can't actually focus ..

today actually dah genap setahun mama takder, i knew setiap yang hidup akan pergi, tapi pemergian mama seperti terlalu awal...but enough, now it's not the time to think too much...

saya percaya, apa yang berlaku ada hikmahnya,

i dun want to remember, but it keeps reminding me, kalau tahun lepas, 2 ari sebelum tarikh ni,

i got a call from my brother,then he said...

"adik blh balik sekarang? ma nak gi doh..." my heart said what??? Ya Allah, janganlah kau uji aku dengan cara ni...but Allah maha kuasa, dia berhak untuk segalanya, and i try to console myself...

after arranging ticket n passport, that nite, when we are on the way to airport, i got a call again...

kak long call, then she said.." adik, ma takdok doh..." i'm speechless, airmata ni dah takleh tahan, aku meraung tanpa pikir saper2...my God, it's really happen..


actually i knew ma dah nak pergi, tapi diri ni cuba memujuk hati.."no, ma will survive, ma will be with u.." tapi kau siapa intan nk melawan takdir... i start to blame people around, why this n why that?

"why u dun call me earlier so that i can be with mama at saat2 terakhir"...

n aku pun start blame diri sendiri,

"apa dosa aku pada mama sampai aku terpilih untuk tidak bersama mama disaat2 akhir?...

"bakpo ma hantar adik ngaji jauh sangat, tgk sapa nk tgk ma last minute pun tak sempat"...

masa ni, syaitan pun start dah pasang jarum, sukalaa dia kalu aku ni pikir bukan2...

but alhamdulillah, i take a deep breath n start to think wisely,

maybe satu hikmah aku takder bersama mama disaat-saat terakhirnya, kalaulah aku bersamanya
mungkin aku tak kuat untuk meneruskan hidup...maybe every second reminds me of her...how mama struggle untuk lawan penyakit kanser tu...

mama sangat kuat, sangat sabar dengan ujian sakitnya...

then aku pk lagi, mama hantar aku blaja jauh2, sebab ini adalah impian dia untuk lihat anaknya hidup senang, belajar dan jadi orang yang berguna untuk agama dan bangsa...


impian mama untuk tgk aku mumtaz, dan sebagai seorang anak, tugas aku untuk menunaikan impian seorang ibu...

"bermula berjalan kepada Allah adalah dengan menunaikan hak ibu kandung dengan sempurna selagi ianya tidak melanggar kehendak Allah..."

insyaAllah ma, i will do my best to make your dream come true...i miss you ma...every second kehidupan seharian adik, i knew, ma was here with me, i can feel it...semoga doa dan keberkatan ma sentiasa mengiringi adik...


and today, for the same date of different year, aku dah taknak ingat apa yang aku buat hari ni tahun lepas, tak nak stress2...so i need to go somewhere else... nak release tension...a week vacation..

then kat sini aku nk terima kasih kat all my siblings, long, abe n intan, hope our bonding will neva end...

thanks banyak2 sebab banyak tolong adik, dari segi kewangan n nasihat n support, i'm so proud to have a sisters n brother like u all...

for mama, i miss u n i love u with all my heart, sorry,adik tahu adik bukanlah anak yang terbaik untuk mama, maafkan segala kesalahan dan kedegilan adik, tapi ma adalah ibu yang terbaik buat adik, segala tunjuk ajar dan konsep hidup yang banyak ma ajar ke adik, akan adik turunkan untuk generasi akan datang...

dan adik ada hadiah untuk ma, this is for u....



WARKAH BUAT MAMA

Malamku ditemani sepi,

Dalam berfikir daku lali,

Bimbinganmu kini tiada lagi disisi,

Dan benar,

Hilangmu kini memakan diri,

Rindu ini rasanya tiada isi.


Sepantas waktu ini berlaku,

Tiada terlintas hidup ini tanpamu.


Dugaan demi rintangan kau lalui,

Sedikit gentar tiada dihati,

Ku pasti,

Ganjaranmu disana menanti,

Sungguh benar,

Manusia ini ramai yang memerhati,

Memerhati sambil iri hati,

Yang disangka kawan kadangnya lawan,

Namun biarkanlah mereka,

Sesungguhnya mereka telah sesat dijalan syaitan.


Tenanglah disana,

Urusan duniawi berakhir sudah.


Andai bisa kuulangi waktu,

Inginku menjadi yang terbaik untukmu,

Tapi apakan daya,

Kerana Sang Pencipta maha berkuasa,

Jagalah dirinya wakili diriku,

Kaulah insan bermakna bagiku,

Dan akan ku abadikan nama dan perjuanganmu.


Sampai ketemu lagi nanti,

Disaat itu,

Sambutlah aku dengan pelukanmu,

Dodoilah aku dalam ulikanmu,

Senyumanmu ku rindu selalu,

Tidurlah,

Tidurlah wahai ibu kesayanganku.


Nukilan: intan mariam tahirah

“http://intandramaqueen.blogspot.com”

No comments:

Post a Comment